Vaikuttajan minäkuva

Kuinka hyvin sinun itsesi esittely sujuu? Jäävätkö sanat suuhun, hävettääkö kertoa itsestä vai tunnetko olevasi kuin kotonasi?

Vastaus tähän kertoo minäkuvasi eheydestä. Itsetuntemuksesi on tärkeässä asemassa minäkuvasi kommunikoinnissa, ja jos et tunne itseäsi, sinun on vaikea myydä itseäsi muille. Epäilykset kalvavat mieltäsi, vaikka puolet sinusta haluaisi kertoa maailmalle arvostasi.

Heikko minäkuva voi monelle asiantuntijalle muodostua sudenkuopaksi, kun ei uskalleta kertoa osaamisesta.

Asiantuntijan minäkuva voi olla mahdollistaja tai mahdottomuuden lähde. Se, miten näet itsesi, vaikuttaa paljolti siihen, miten pystyt kertomaan itsestäsi eteenpäin. Jos minäkuvasi on heikko, et hevin tunnista heikkouksiasi ja vahvuuksiasi, jolloin sinun on vaikea kommunikoida arvoasi. Siitä syntyy kursailun kierre, joka estää sinua menestymästä.

Mieti minäkuvaasi: miten näet itsesi ja miten muut mielestäsi näkevät sinut ja persoonasi. Kirjaa ylös sanoja, jotka kuvaavat sinua, jotka voisivat kuvata sinua ja jotka eivät ole sinua. Kirjaa ylös myös, mitkä asiat ovat sinulle arvokkainta elämässäsi, niin pääset paremmin kartalle intohimojesi lähteestä. Pyri löytämään sinua parhaiten kuvaavat sanat miettien, kuka olet, mitä pidät arvossa, mitä haluaisit olla ja miksi. Keskustele näistä muiden kanssa: nähdäänkö sinut samalla tavoin, sillä sitä, mitä et julkisesti myönnä, et voi myöskään työstää. Näin löydät parhaiten persoonaasi vahvistavat tekijät ja tunnistat työstettävät alueet.

Minkälainen maailmankuva sinulla on? Mihin tarinoihin uskot elämässäsi?

Positiiviset tarinat luovat elämääsi toivoa, mutta käytämme myös tarinoita kertomaan itsellemme, kuinka emme pysty tai sovellu johonkin. Kun sinulla on toivoa, jaksat paljon enemmän. Maailmankuva ja itsellesi kertomat tarinat luovat pohjaa identiteetillesi, ja mitä parempi itsetuntemus sinulla on, sitä paremmin tunnistat elämääsi kantavat tarinat ja niiden vaikutuksen. Itsetuntemus on avain suurempaan toimintakykyyn, kun osaat pelata vahvuuksillasi ja huomioida heikkouksiesi vaikutuksen.

Se mille annat aikaa ja huomiota elämässäsi, alkaa kasvaa, ja se, mitä huomioit, alkaa lisääntyä elämässä­si. Nythän elämäsi on sitä, mitä olet tähän mennessä tehnyt, ajatellut ja tuntenut. Mitä enimmäkseen teet, määrittää sinut.

Epävarmuutta omasta olemisestaan sanotaan identiteettikriisiksi. Jos koet olevasi jotain muuta, mitä sanot olevasi, tai toisinpäin, et voi tuntea eheyttä ja niskassasi on koko ajan falskiuden tunne. Et pysty toimimaan parhaalla tasollasi, jos pelaat roolia, joka ei ole sinua. Tärkeintä olisi saada identiteettisi vastaamaan tekoja. Vain silloin voit tuntea eheyttä.

Vaikuttajan eheän identiteetin perusta on siis tuntea itsensä, oikea perusolemuksensa, jolloin et tarvitse rooleja. Parempi itsetuntemus luo paremman toimintakyvyn ja uudistamalla elämääsi kantavat tarinat pystyt olemaan paras itsesi vahvuuksineen ja heikkouksineen.

Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvinen
jarkko.kurvinen@plutoni.fi

Jarkko Kurvinen on markkinointipäällikkö palveluna, tietokirjailija sekä modernin markkinoinnin ja myynnin sanansaattaja. Hän kannustaa asiantuntijoita ja yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella.