Unelma sinusta

Monella meistä on unelmia. Silti harva uskaltaa kertoa niitä ääneen. Unelmat menevät usein ihon alle, koska niihin on helppo samaistua. Kun unelmastaan rakentaa tarinan eläen sitä, tarina alkaa kertoa itseään rinnallasi asiakkaidesi ja tukijoukkojesi suulla.

Miksi olet olemassa? Mistä uskallat unelmoida? Miten se unelma näkyy elämässäsi tänään? Missä sinä haluaisit olla maailman paras? Tai arvokkain? Identiteettisi voi toimia mahdollistajana tai rajoittajana tässäkin, sillä jos uskot unelman toteuttavan minäkuvaasi, aikataulutat sen ja lähdet toteuttamaan, mutta jos se ei oikeasti istu minäkuvaasi, se jää vaan kauniiksi haaveeksi tyytymättömyyden hetkellä. Kirjoita siis auki tarkoituksesi ja unelmasi, sillä niiden kautta pääset koskettamaan kuulijoitasi uudella tavalla.

Unelmistasi syntyy tarina, joka sytyttää muutkin unelmiesi lumoihin.

Luo tarttuvaa arvoa tarinoilla

Tarinat ovat väkevä työkalu viestintään. Tarina sitoo yhteen tarkoituksesi, tehtäväsi ja tuottamasi asiakasarvon helposti kommunikoitavaan muotoon. Tarina tuo merkitystä tekemiseesi ja toimii oivana palautuskaavana, jos eksyt tieltä ja mietit, oletko tekemässä oikeita asioita. Jos sinulta puuttuu väkevä tarina, vaikeutat tarpeettomasti viestimistäsi ja arvosi kommunikointi hankaloituu.

Tarina on silloin hyvä, kun aikuinen herää ja lapsi nukahtaa. Hyvä tarina energisoi ihmiset ja auttaa heitä asettumaan tarinasi tueksi. Hyvä tarina herättää tunteita ja antaa kuulijalleen energialatauksen. Vaikuttajan tarina kertoo, miksi hän on olemassa, mitä tehtävää hän on suorittamassa, mistä hän on tullut, miksi hän tekee sitä, mitä tekee, ja mihin hän on menossa. Se inspiroi kuulijoilleen yhteisen jaetun näyn.

Hyvä tarina ei ole päälle liimattu, vaan se kumpuaa sinusta: unelmistasi, tarkoituksesta ja suunnastasi.

Tarinoiden tarkoitus on synnyttää keskustelua, rakentaa luottamusta ja jättää muistijälkiä eli päästä ihmisten suojamuurien läpi ja paaluttaa haluttu vaikutus vastaanottajaan. Mielikuvituksen voima on ääretön. Ja siihen pääset käsiksi vain tarinalla. Tarina herättää mielikuvituksemme henkiin.

Tarinan voima perustuu siihen, että kun pelkät faktat vetoavat vain järkeen, tarina vetoaa tunteeseen. Tunne ohjaa ihmistä moninkertaisella voimalla järkeen verrattuna, vaikka kuinka haluaisimme uskotella itsellemme, että olemme rationaalisia olentoja. Ei ihmistä kiinnosta niinkään yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi, vaan hän on enemmän kiinnostunut itsestään. Miten sinä voit auttaa häntä, miten pystyt helpottamaan hänen elämäänsä ja miksi? Voit luoda kohderyhmällesi merkitystä kertomalla tarinoita, joissa seuraajasi on tarinan sankari.

Hyvä tarina erilaistaa. Tarina ei vielä tee huonosta hyvää, mutta ilman tarinaa hyväkään ei saa jalansijaa. Ihmiset ostavat mieluummin ajatuksen siitä, miksi teet jotain, kuin siitä, mitä teet. He haluavat ostaa mieluummin tarkoituksesi, sillä sen avulla he voivat laajentaa omaa tai yhteisönsä identiteettiä.

Inspiroi unelmia ja luo arvoa

Itsesi johtamisessa tarinan tarkoitus on auttaa sinua arjen karikkojen yli muistuttamalla, minkälaista unelmaa olet toteuttamassa ja miten sinne päästään. Koska voimme jatkaa vain sieltä, missä nyt ollaan, tarinan tulee perustua tosiasioihin ja arvoihisi, jotta matka voi jatkua. Hyvä tarina kuvaa, miltä maailma näyttää tavoitetilassa unelmamme toteutuessa ja mikä on oma osuutemme tulevaisuudenkuvassa. Koska ihmiset kertovat tarinaasi eteenpäin omasta näkökulmastaan, tarinalle on tärkeää luoda selvät puitteet. Tarinasta tulee kiinnostava, kun rakennat sen kohderyhmäsi näkökulmasta nostamalla sankariksi kohderyhmän edustajan, tyypillisimmin asiakkaasi. Tarinasi kertoo, kuinka otat haltuun kohderyhmäsi – ratkaisemalla ongelmia ja auttamalla heitä saavuttamaan tavoitteensa.

Hyvä tarina sulattaa sydämen. Tarinat välittävät kuulijoilleen merkitystä ja arvoa. Moni kertoo sinusta tarinoita tälläkin hetkellä, mutta tarinat vaihtelevat kertojasta toiseen. Tarinankerronta on väkevä työkalu niin itsensä johtamisessa kuin arvon viestimisessä. Älä kuitenkaan hukuta ihmisiä kylmiin faktoihin, vaan herätä hänessä halu kuulla lisää – näytä intohimosi aihetta kohtaan, innosta, herätä tunteita ja jätä muistijälkiä. Jos haluat jonkin asian jäävän mieleen, kerro se tarinan muodossa.

Tarinankerronnalla pääset osallistamaan kohderyhmäsi unelmaasi ja auttamaan ihmisiä jakamaan sitä rinnallasi. Jos koet unelmasi tylsäksi etkä usko, että tarinasi kiinnostaa asiakkaita, muista, ettei tylsiä aiheita ole olemassakaan – on vain tylsiä kertojia.

Älä latista unelmaasi, vaan kerro siitä palo silmissäsi.
Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvinen
jarkko.kurvinen@plutoni.fi

Jarkko Kurvinen on markkinointipäällikkö palveluna, tietokirjailija sekä modernin markkinoinnin ja myynnin sanansaattaja. Hän kannustaa asiantuntijoita ja yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella.